Portret | Martin Crimp schrijft in raadselen

Opdrachtgever: Stadsschouwburg Amsterdam | Tekst: portret van de Britse auteur Martin Crimp in het kader van het festival Brandstichter 2015 | Gepubliceerd: januari 2015, Brandstichter-programmakrant

Voor Mitchells regie van Alles Weitere kennen Sie aus dem Kino, te zien tijdens Brandstichter, maakte de Britse toneelschrijver Martin Crimp een nieuwe bewerking van Euripides’ klassieke tragedie Fenicische Vrouwen. De regisseur en de schrijver werkten al vaak samen en zijn aan elkaar gewaagd. “Martin Crimp en Katie Mitchell,” schreef de Süddeutsche Zeitung, “maken een briljante nieuwe bewerking van het klassieke drama.”

In de eerste scène van Alles Weitere kennen Sie aus dem Kino geven een paar meisjes elkaar raadseltjes op. “Waarom wil je, als de camera langs de groene boomtoppen van Thebe gaat aan het einde van Pier Paolo Pasolini’s film Oedipus uit 1967, het liefst huilen?” En een moeilijker vraag: “Als twee jongens, beiden doorboord door een zwaard van koper en tin, drie uur nodig hebben voor ze doodbloeden bij een buitentemperatuur van dertig graden Celsius, wie is dan deze vrouw? Is zij (1) de moeder van Oedipus, (2) de vrouw van Oedipus, (3) de moeder van de twee jongens of (4) al het hierboven genoemde? En hoe kunnen de doden leven?”

– “Ja, hoe kunnen de doden nu leven?”

Lees verder

 

 

Advertenties