Introductie | 25 jaar ten strijde tegen het grote grommende beest

Mooi, zo’n jubileum. Een kwart eeuw AYA. Je zou bijna vergeten dat het knokken was voor Wies Bloemen. Knokken tegen de gevestigde orde, tegen recensenten, tegen subsidieverstrekkers die zich geen raad wisten met wat zij uit de modder stampte. Gaandeweg vond ze steeds meer aanmoediging op haar pad. ‘Dit jubileum is oogsten. Maar zweven ga ik niet. Daarvoor zit het te diep in de aarde.’

Opdrachtgever: Danstheater AYA | Tekst: vijfentwintig jaar AYA door de ogen van oprichter en artistiek leider Wies Bloemen |Gepubliceerd: april 2015, Danstheater AYA 1995-2015, Energiek Brutaal Wild

‘Je komt niet gelouterd uit een van mijn voorstellingen naar buiten, integendeel, je komt er vreselijk opgewonden uit.’ Aldus Wies Bloemen in de YouTube-video Making of Snow White & de 7 breakers, over haar dansmusical die in 2014 in première ging. Niet het zoetsappige sprookje zoals dat meestal aan kinderen wordt verteld, maar een snoeihard verhaal over een generatieconflict dat zich niet laat slechten. De ‘boze stiefmoeder’ is bij Wies geen in- en inslecht loeder, maar een liefhebbende moeder, die echter gaandeweg de grip op haar losgeslagen puber kwijtraakt. En die puber, die begrijpen we dan ook wel weer; want die ontmoet een stelletje stoere breakers met wie ze zich maar wat graag identificeert en ja, dan is een puberziel snel verloren.

De puberziel. Ruim vijftien jaar doorgrondt Wies die in heftige, snelle, ontroerende, razende voorstellingen over seks, drift, dood, ziekte, angst, woede, genot, agressie, verdriet. Lees verder. 

Advertenties