Portret | Katie Mitchell, ‘compromisloos en briljant’

De Britse theatermaakster Katie Mitchell maakt theater met noodzaak. Vanwege het heftige karakter van haar werk werd ze ‘de meest onbevreesde theatermaakster’ genoemd die er op dit moment rondloopt. In haar voorstellingen legt ze, weliswaar met de nodige humor, de vinger op de plekken waar het wringt in onze maatschappij. Haar regies nopen tot lang napraten.

Opdrachtgever: Stadsschouwburg Amsterdam | Tekst: portret van de Britse theatermaakster Katie Mitchell in het kader van het festival Brandstichter 2015 | Gepubliceerd: januari 2015, Brandstichter-programmakrant

De Britse Katie Mitchell windt er in haar theater geen doekjes om. Met haar eerste voorstellingen na haar opleiding Engelse literatuur in Oxford verdeelde Katie Mitchell (1964) publiek en pers in eigen land. The Guardian noemde Mitchell ‘compromisloos’ maar ook ‘baanbrekend en briljant’. Een minder verheugde criticus stuurde haar na een voorstelling het programma toe waarop hij het woord rubbish had gekliederd. Haar werk was voor sommigen te heftig. Critici vonden dat ze klassiekers te grondig met haar schaar te lijf ging en daarmee geen respect toonde voor het hooggewaardeerde toneelrepertoire. Lees verder

 

 

Advertenties